Årets tre finalister bidrar alle på ulike måter til bedre helse og livskvalitet for sine målgrupper. De tenker nytt, og de har alle både solid faglig forankring og sterk brukerinvolvering. Slikt blir det gode tiltak av, og de er alle verdige vinnere av Helseprisen.
Men bare ett prosjekt kan vinne. Og årets vinner har klart å skape entusiasme og engasjement rundt sitt prosjekt.
De kjenner brukerne sine godt, og bruker deres erfaringer og meninger som en bærebjelke i prosjektet.
Unge mennesker møter en flom av informasjon og underholdning på nett og i sosiale medier. Det kan være vanskelig å skille mellom hva som er sant og kunnskapsbasert, og hva som er falskt, eller laget av noen med dårlige hensikter.
I møte med denne informasjonsflommen er finnes det en enkel løsning på et uventet sted – nemlig på do.
For. Det er ganske kjedelig å gå på do, og de fleste ønsker seg noe lesestoff. Mange kjenner konseptet fra utelivet med mer eller mindre nyttig lesestoff på innsiden av dodøren. Årets vinner av Helseprisen har tatt helsefaglig informasjon på spørsmål unge faktisk lurer på, og pakket det inn i et format som er enkelt og forstå: En plakat på innsiden av dodøra. Det har blitt en del av skolehverdagen til mange tusen elever rundt omkring i landet.
Siden den første Doavisa ble lansert i Steinkjer i 2019, har over 150 skoler hengt opp avisa på sine toaletter. Der kan unge i ro og fred lese om temaer som kropp, helse, seksualitet, psykisk helse og samtykke.
Siden 2024 har Sanitetskvinnene og Likestillingssenteret KUN i Steinkjer tatt med avisa på turné, med mål om at enda flere skal ta den i bruk – og ikke minst utvikle nye utgaver, sammen med ungdommene.
Det er en stor glede utrope «Doavisa på turné» og Sanitetskvinnene til vinner av Helseprisen 2025.